För en månad sedan

Skrivet: 2008-09-24 Kl. 13:59:56
......så upplevde jag den värsta veckan under hela perioden efter branden. Det var måndag och jag vaknade av att jag hade så sjukt ont i hela ryggen. Benen samarbetade inte med mig det minsta och jag fick bokstavligen släpa mig till toaletten och sedan ut på bron.

Det var mensen som kommit och hälsat på trots att den inte var det minsta välkommen. I och med att jag har en kopparspiral så har jag väldiga besvär med smärtor som det är pga den, tyckte jag innan åtminstonde. När jag inte visste var smärta var. Nu var den väldigt påtaglig. Det gick inte att hålla tillbaka. 

Jag satt ute på mormors bro och vaggade med hopp om att det skulle sluta. Jag behövde inte ens använda några muskler när jag kräktes., Det bara rann när jag hängde med huvudet. Mormor och morfar var ovetandes om att jag ens vaknat så fick sitta en stund och ropa högt innan dom hittade mig. Tårarna sprutade och jag visste seriöst inte vad jag skulle ta mig till. Kunde med hjälp av dom och gåbordet släpa mig in till sovrummet igen. Blev liggandes ett  par dagar.


I samma veva var det hög tid att sluta med alla mina tabletter. Oxycontin bland annat.
Oxycontin är starka tabletter som används för extrema smärtor så som cancersmärtor bl.a.
Fick också sluta med mina sömntabletter samma vecka.




Under dessa månader har jag käkat bara över tvåhundra panodil. Panodil är en piss i havet bland allt jag har knaprat på.
Jag borde ha tagit över 1000 tabletter under den här perioden.

Alltså var jag inte direkt missnöjd över att sluta med ett gäng. Men det vart ett bakslag som hette duga, Fick morfinabstinens som inte kan beskrivas med ord.
 En hel helg låg jag med svår ångest, svettningar, frossa och någon form av sammandragningar i hela kroppen..
 
På natten när dom andra sov låg jag och vred och vände på mig, timme efter timme. I en pöl av min egna svett funderade jag ett tag på om jag skulle avsluta helvetet själv. En pillercoctail, en sista cigg
Tack och godnatt.

I efterhand inser jag att det var svår panikångest jag led av. Som varade en hel helg. När helgen led mot sitt slut och jag vaknade på måndagen insåg jag att det värsta var över. Det enda som faktiskt hindrade mig den helgen var mina anhöriga. Hur mycket jag hade skadat dom med att göra något dumt. Jag hade med eller mindre pissat på allt vi kämpat för. Dessutom ville jag inte bli hittad av min mormor eller morfar. Då hade jag kunnat plockat ett liv till på köpet.
Dom har ställt upp fruktansvärt mycket den här tiden.


När jag vaknade upp ur mitt pillerrus vart jag tillbakavisad till verkligheten. Jag var inte omtöcknad eller virrig. Jag var inte hög rättare sagt. Det var rätt obehagligt att slå upp ögonen och konfronteras med livet.
Att inte vara bedövad längre.

Så jag började må psykiskt dåligt, riktigt dåligt. Samtidigt hade jag förväntningar på mig och ville inte göra någon besviken. Kämpardjävulen i mig låg nu i fosterställning och snyftade.

Så kom min läkartid och jag var ganska skeptisk men berättade endå hur jag kände, allt och ingenting.

Då fick jag reda på att jag lider av PTSD

Posttraumatiskt stressyndrom kan uppstå efter upplevelser av krig, tortyr, våldtäkt, naturkatastrofer och svåra olycksfall; Dvs trauma som ligger utanför den normala mänskliga erfarenhetsramen.
Karakteristiskt '
är att den traumatiska situationen återupplevs i form av påträngande, detaljerade minnesbilder eller mardrömmar, samtidigt som övriga intressen avtar och den drabbade känner sig alltmer likgiltig inför vanliga mänskliga aktiviteter. Minnesbilderna väcker ångest och ibland skuldkänslor och leder ibland till ett fobiskt undvikande beteende inför allt som kan påminna om traumat.


Förutom alla fysiska skador ingår alltså psykbevis i mitt sjukintyg.
Ord som "svår panikångest" och "flashbacks" ekar i mitt huvud.

Men jag är endå lättad.
Att hon kunde ställa en diagnos på en halvtimme, förklara vad det innebar, skriva ut tabletter som hjälper.
Medans jag legat och grubblat över om jag blivit knäpp på riktigt och  då bara gjort saken värre.


Men är det så konstigt egentligen??



Lillasyster och jag vid huset innan rivning. Fattade inte då hur vi vågade hoppa under branden. När det var eld överallt och utan kläder. Rätt ner i splittret från fönstret jag hoppade på. Det ligger där brevid som ni kanske ser.



Vi låg någon meter ifrån det här huset. Någon ynka meter. På vänster sida.
Med brutna ryggar.



Detta vill jag bara glömma




Där inne skulle vi ha legat kvar om det inte vore för Amanda

'
Bilden får tala för sig själv


Dock känner jag mig inte som samma vrak jag under den här tiden varit. Jag mår faktiskt ganska bra. Jag försöker ta hand om mig så gott jag kan och försöker hela tiden vända på allt negativt till en ny dörr som öppnas i livet. För det var väl det som var meningen med allt detta?

Att vi skulle få leva?

Slutsatsen är väl att varesig jag vill eller inte, så rullar livet vidare. Så jag får helt enkelt försöka hänga med och göra mitt bästa.


//Nico.

Ps. Om ni undrar vart detta kom ifrån var det nämligen mensen som hälsade på idag igen och plötsligt slog det mig.
Oj, det har gått en månad till!"


3 Kommentarer



Postat av: JosefinEmilie

Åååh va läskigt, brand är typ det värsta man fasar..

Jag får tårar i ögonen när jag läser det här.



Förresten så har jag oxå Postraumatisk stressyndrom, som dock övergått i postraumatisk personlighetsstörning nu.

Har ju det förstås av andra anledningar, men jag vet iaf hur det känns..Om du skulle behöva prata! <3

KRAM på dig tjejen o ta hand om dig <3

2008-09-25 @ 00:27:54
URL: http://regnblomma.blogg.se/
Postat av: Jannie

Vilken stark tjej du verkar vara, finner inga ord! Intressant blogg, ska fortsätta läsa..

VA stark och lycka till!

2008-09-26 @ 11:30:22
URL: http://lindgrenjannie.blogspot.com
Postat av: malin

men stackars... tycker så synd om er alla. tack gud för amanda. känns som vi är glada att vi inte följde med er efter tranan. men hoppas att allt går bra för er och va starka!! amanda: en medalj... en STOOOR!!

2009-01-05 @ 16:31:29

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0